De Rohloff-naaf: 14 versnellingen in het achterwiel.
De Rohloff naaf is allang geen nieuwtje meer. De naaf bestaat al twee decennia en heeft bewezen de allerbeste oplossing te zijn voor vakantie-en woonwerkfietsers. Er zijn genoeg Rohloff gebruikers die dik over de 50.000 km zorgeloos hebben weggetrapt met deze uitvinding. Niet alleen door het gebruiksgemak maar ook door de lage onderhoudskosten. Maar er zijn nog veel meer voordelen te noemen t.o.v. een derailleursysteem.
De ketting of riem draait altijd in een rechte lijn en slijt daardoor minder en ook minder op de tandwielen.
Je kunt stilstaand schakelen en rijdt in de gekozen versnelling weg. Denk eens aan een stoplicht die je met volle vaart in een versnelling nadert waaruit je anders bijna niet kan wegkomen met stilstaande start.
Nooit meer geratel of slecht schakelende derailleur om wat voor reden ook. Een derailleur met kabelafstelling blijft in beginsel kwetsbaar voor botsingen of andere ontregelingen.
Kans op kettingbreuk tot een absoluut minimum gereduceerd doordat je nooit fout schakelt.
Ruim voldoende bereik in je versnellingstabel. Iedere versnelling is goed voor 13,6% verschil. Het bereik is ruim voldoende om de steilste berg en de snelste afdaling te maken met je vakantiefiets. Wil je juist minder licht maar vooral hogere snelheden rijden, dan zetten we er toch een kleiner achtertandwiel op!
Nadelen? We zouden het buiten een hogere aanschafprijs van ca. 900 euro niet weten.
Conclusie: het is echt een aanrader om met een Rohloff naaf op vakantie te gaan. Het risico en de zorgen van ontstelde derailleurs, afgebroken derailleurhaken is er niet meer. Bovendien is tijdens transport de kans op toestanden aan je achterderailleur ook meteen verleden tijd.